Koně v důlní dopravě
Asi od roku 1906, a ještě ve 40. letech 20. století, byli na Dole Kukla používáni v důlní dopravě koně.
Celé šesté patro bylo vytěženo za pomoci koní, kterých zde pracovalo až 18. V dole byly pro ně vybudovány zvláštní vyzděné stáje, které byly neustále osvětleny, v posledních desetiletích elektrickým světlem. Kůň pracoval pravidelně nejdéle osm hodin denně. Jeho prací bylo tahat prázdné a plné vozíky, seřazené do vlaků na kolejích.
Doprava probíhala tak, že před koněm šel po kolejích osvětlovač volným krokem a důlní lampou mu svítil na cestu. Důlní koně pak znali již zpaměti cestu, kterou doprava vozů probíhala a dokázali dosáhnout cíle i bez osvětlení.
Jednou za čas byli vyváženi na oslavanské zaklášterské stráně na pastvu.
Od roku 1932 byly na Dole Kukla v podzemí vlaky tahány koňmi, ale již také benzinovými lokomotivami a postupně byly zaváděny dieselové lokomotivy.
Koně byli v rosicko-oslavanském revíru nejdéle používáni v důlní dopravě na Dole Antonín ve Zbýšově u Brna.
připravila Jarmila Plchová, Oslavany
Článek byl publikován 23.9.2006