Důl Františka
Roku 1848 byl Důl Františka zaražen. V roce 1904 byla postavena železná
konstrukce těžní věže. V roce 1910 důl spojen s Dolem Simson dopravní lanovou
dráhou, kam byla dopravována část vytěženého uhlí k úpravě a nakládání.
Po dokončení modernizace Dolu Kukla se stala šachta Františka větrní jámou.
Uhlí se těžilo jen v případě vyšší potřeby těžby uhlí pro elektrárnu
Oslavany. K tomuto účelu sloužila visutá Bleichertova lanová dráha.
Po rozhodnutí vybudovat centrální šachtu Jindřich II byla v roce 1964
zahájena rekonstrukce jámy. Jáma byla prohloubena, zrekonstruovány byly i
povrchové objekty pro splnění parametrů větrání z hloubek až 1 500 metrů pro
jámu Jindřich II.
16. prosince 1991 se započalo se zásypem jámy. Jáma Františka byla prvním
likvidovaným důlním dílem v revíru. 11. ledna 1992 byl zásyp jámy ukončen.
Těžní věž odstraněna odstřelem v r. 1997.
Maximální dopravní hloubka činila 861,15 metrů. Provoz čerpadel na 2. patře
byl automatizován.
V roce 1860 došlo na Dole Františka k prvnímu a současně největšímu
důlnímu neštěstí v rosicko-oslavanském revíru. Došlo k výbuchu
metanu a uhelného prachu. Zahynulo 53 horníků. Pomník zahynulých je na
oslavanském hřbitově.
|
|
Článek byl publikován 5.5.2006